dijous, 13 de desembre del 2012

Les TIC com a eina de comunicació família i escola

A entrades anteriors ja ha s’ha mencionat la importància de la relació família i escola com a necessària per al correcte desenvolupament de l’infant i per a la creació d’un camí educatiu comú.
Ara, s’aprofundeix més en la necessitat de la col·laboració i la participació de les famílies amb l’objectiu que aquestes siguin aliades nostres per tal de potenciar a casa la feina que es fa a l’escola amb les noves tecnologies, sobretot que desenvolupin el paper que aquestes tenen per a ajudar al seu fill/a a emprar les TIC de forma crítica i racional.
Per aconseguir això, la mestra com a professional té l’obligació de donar les primeres passes per a aquest apropament a partir del desenvolupar d’un pla d’actuació TIC vers les famílies determinat per 5 fases, explicades per Pere Marquès.
Amb això es pretén que les famílies vagin adquirint criteri per a ensenyar a navegar al seu fill amb sentit crític, a aprofitar l’oci familiar per tal de potenciar els aspectes positius dels videojocs i de la web així com ajudin a desenvolupar habilitats socials emprant les xarxes socials.
Per a tractar aquest tema, a classe vàrem fer un debat posant-nos en la pell de mestre i pensar i reflexionar sobre com volem utilitzar les TIC per afavorir i facilitar la comunicació dins el centre i entre aquest i els pares.

  ·         Quines necessitats comunicatives teniu?
o   Què voleu comunicar als pares? En una escola les situacions comunicatives
que es poden establir amb les famílies són molt diverses i per motius molt diferents. Ja ens pot interessar parlar de les necessitats concretes de cada infant, d’intentar establir un debat sobre temes educatius en què mestra i pares intercanvies punts de vista, sensacions, pensaments...amb l’objectiu d’obtenir un enriquiment mutu i aprendre de forma conjunta; o bé per qüestions més administratives i organitzatives relacionades amb acordar la data d’una reunió, per establir un llistat de les persones que participaran en una determinada activitat, un altra llistat per a saber els materials que necessitem i les famílies ens poden ajudar a recollir, recordatoris per qualsevol aspecte que es dugui a terme al centre o dins el seu context proper, etc.
En aquest cas, així com en els altres que explicaré les TIC es poden emprar com a mitjans de comunicació en sí mateixos (un bloc, per exemple) o com a recurs que dóna suport a un intercanvi verbal, cara a cara (projector per a mostrar una presentació de power point, una càmera digital per a demostrar què ha fet l’infant aquell dia, etc).
 
o   Què voleu comunicar als altres mestres? En el cas dels mestres, o bé ens
comuniquem de manera formal o informal, depenent del tema que s’ha de tractar i de les persones que hi intervinguin.
Entre els mestres del mateix centre, podem voler acordar dates generals per a entregar informes, per acordar reunions, debatre temes d’interès educatiu general, contestar enquestes, prendre decisions a nivell de centre, per a establir uns criteris de centre comuns, reflexionats i pactats, per decidir l’organització del calendari de vacances, etc.
Després també hi pot haver comunicació entre mestres d’un mateix cicle, en què pot interessar des de la programació d’aula fins a intercanviar opinions sobre el dia a dia per tal comentar alguns aspectes tant positius com d’altres que poden resultar neguitosos.
I a més a més, hi ha els intercanvis informals entre mestres.
>        Per a comunicar-nos podríem servir: El correu electrònic i per a crear i intercanviar informació i documentació utilitzaríem el google docs. I per temes més informals es podria utilitzar el Facebook mitjançant els grups privats.
o   Què voleu comunica a l’equip directiu?
A l’equip directiu també es podrien aplicar els aspectes comentats a l’apartat de mestres, tot i que potser es podrien afegir el fet d’establir relació mestres- equip directiu per tal d’intercanviar opinions referents a les condicions del centre; a comentar els recursos personals, materials i funcionals de què disposem, veure com els gestionem i considerar si són suficients i no; fer propostes de cursos, de formació, d’actuacions generals a nivell de centre per a crear una escola acollidora, oberta a la societat, que transmet la seva visió pedagògica, etc.
>        Per a comunicar-nos, podríem fer servir: el correu electrònic, el google docs, etc.
 
 ·         Quins mitjans/eines utilitzaríeu per comunicar-os amb els diferents sectors de la comunitat educativa?
Per exemple, a través d’un bloc coneixeran els diferents continguts pedagògics i la importància que tens aquests en el dia a dia, de manera que, indirectament, estem valorant la nostra feina dins una escolta infantil.
Perquè els pares vegin el que han fet els seus infants durant el dia podrien utilitzar el marc de fotos digital; tant ho pots fer diàriament com setmanalment.
Per enviar circulars i informació es podria utilitzar el correu electrònic.
o   Bloc del centre (i d’aula)
o   Aparells telefònics
o   Xarxes socials
o   Correu electrònic
 
 ·         Què demanaríeu al centre? Al centre demanaríem tots els recursos necessaris en
funció de les necessitats educatives que tenim i que el centre considera importants segons la manera com s’estan aplicant i desenvolupant les activitats del centre. Així es tractaria de gestionar recursos personals, materials i funcionals.
També, per tal d’afavorir la comunicació s’hauria d’acordar una tipus d’actuació concreta a nivell de centre, ja que estaria bé donar una imatge de coherència i cohesió de centre. No estaria bé que una mestra empri molt les TIC per a comunicar-se amb els agents educatius i els altres ni s’ho plantegessin.
A més a més, a nivell de centre ens hauríem de proposar la creació d’una pla d’actuació vers les TIC, ja sigui com a eines de comunicació com de coneixement, formació, participació o col·laboració. En definitiva, jo considero que si se’n potencia alguna, les altres ja és més fàcil que vinguin rodades.
 
·         Quins recursos hauríeu de menester? A més a més de comptar amb ordenadors i
projectors, hauríem de disposar de connexió wifi al centre, marc de fotografies (en el cas de projectar les fotografies als pares), cursos de formació en cas necessari, el suport de l’equip directiu i de l’administració.
 
·         Quins beneficis obtindríeu amb la utilització de les TIC en aquesta tasca?
Les TIC, com ja sabem i pensant ara amb el que potencia internet, obre un món social molt gran que facilita els intercanvis entre persones de manera més ràpida i immediata.
És clar que la comunicació cara a cara sempre tindrà una rellevància important per tots els elements que la composen a més a més de la part verbal.
Però les TIC permeten mostrar i intercanviar més informació (el projecte de centre, les activitats de l’AMPA, les finalitats que el centre es planteja a nivell educatiu, deixar veure la perspectiva pedagògica que té...), permet arribar a més gent en un mateix moment, permet conèixer aspectes que d’altra manera serien més difícils d’assolir.
Ara penso en el racó de pares. Aquest, a no ser que se li doni un lloc i es potenciï un pla pel seu ús normalment no s’empra. La seva funció es podria assolir a través d’un bloc que a més que permet tenir tota la informació a nivell digital, permet el seu accés en qualsevol moment. A més, quan aquesta informació (composta dins l’espai digital de llibres, articles, imatges, vídeos, àudios, etc que no és possible dins un racó de pares físic dins l’escola) es troba dins un bloc d’aula implica que ha passat pel filtre de la mestra i permet un intercanvi d’opinions.
Per tant, podríem dir que a través de les TIC la comunicació es magnifica i s’enriqueix.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada