Hem tractar una miqueta la història per la qual ha passat
la integració de les TIC tant dins l’àmbit social com dins l’àmbit educatiu
fins arribar a l’actualitat, en què es compten amb diferents plans autonòmics (a
les Illes Balears: projecte xarxipèlag) per a introduir les TIC en la pràctica educativa amb l’objectiu
de facilitat el seu accés i donar als alumnes la capacitació necessària per a
fer-les servir com a eina d’aprenentatge i de treball.
Per aconseguir tot això, es fa necessària la COL·LABORACIÓ I COOPERACIÓ DELS AGENTS compromesos
en el procés educatiu: mestres, alumnes, pares i comunitat.
Arran d’aquí, a classe vàrem desenvolupar un ROL PLAYING en què, per grups,
adoptàrem diferents rols enfront la integració de les TIC als centres
educatius. D’aquesta manera, hi va haver el grup de mestres, el grup de
polítics i nosaltres, el grup que adopta el rol d’equip educatiu.
Tant el grup de mestres com el grup de l’equip
directiu presentàrem opinions bastant semblants. En el nostre cas vàrem
haver de donar resposta a:
- Quins són els objectius que voleu que el centre assoleixi?
- Com donaríeu respostes a les demandes dels mestres?
- Como ho planificaríeu, organitzaríeu per tal que no es veiés o no fins una acció aïllada d’un centre?
- Quins tipus de recursos necessitaríeu?
- Com organitzaríeu el centre per a donar resposta a les necessitats plantejades?
- Què demanaríeu als mestres?
- Què demanaríeu al govern
Pensant una miqueta en què nosaltres som els que d’alguna
manera impulsem actuacions globals pel centre, tot i comptant amb l’opinió dels
mestres en tot moment, considerem important com a equip directiu de centre
promoure un projecte encaminat a la integració de les TIC en les aules, però
volem fer-ho de tal manera que els mestres s’hi sentin implicats, que en formen
part i que en cap moments els hi ho volem imposar, sinó que volem que percebin
els avantatges que aquests ofereixen i crear la motivació perquè les vagin
introduint a l’aula.
Per a fer-ho, convocaríem una reunió de claustre
on el protagonista seria un dels mestres del centre que sí té coneixement de
noves tecnologies i les aplica dins la dinàmica del centre.
Per tant, enlloc de ser l’equip qui proposa el
projecte, ho fa un mestre, una persona que es troba en el seu mateix nivell i que
es troba amb les mateixes oportunitats i dificultats que la resta de mestres.
Ell mostraria a més les seves experiències i aniria proposant una sèrie d’activitats
per a ser aplicades dins l’aula de forma voluntària.
A nivell d’organització el mestre es convertiria
en un agent impulsor de la introducció de les TIC i hauria de dedicar dues
hores d’exclusiva per tutoritzar als mestres. A més es comptaria amb cursos de
formació. Tot dins l’horari lectiu.
Partim de la idea que les escoles d’infantil encara
no comptem amb molts recursos tecnològics. Podríem dir que disposem d’un
ordinador per aula i d’un canó de projecció per a tot el centre. Per tant, una
de les primeres coses que necessitaríem seria recursos digitals. Hauríem de
crear una aula d’informàtica així com incloure almenys una pissarra digital al
centre.
També necessitaríem una persona que s’encarregués
de la coordinació d’aquesta integració, que en aquest cas seria, inicialment,
la persona que ho ha promogut i que en té coneixements, tot i comptant amb el
suport de l’equip directiu.
I, finalment, hauríem de comptar, una miqueta més
endavant, quan els mestres ja vagin integrant per iniciativa pròpia les TIC a l’aula,
amb la col·laboració de les famílies per tal d’implicar-les en el projecte i
demanar la seva col·laboració emprant les Tic, per exemple, com a eina de
comunicació i intercanvi a través d’un bloc.
En el moment en què vàrem parlar els polítics,
moltes de les coses que ens havíem proposat varen caure pel terra, ja que
demanaven la formació fora de l’horari lectiu així com la dotació d’un suport
digital concret i la concreció d’uns objectius molt diferents als que realment
es podem aplicar dins les aules.
A partir d’aquí, és com les mestres, apliquen les
directrius finals a les seves aules. A partir dels recursos de què es disposen
han de complir amb els objectius curriculars proposats, que els podrem trobar a
una de les entrades ja fetes en aquest bloc.
Llavors, jo em plantejo realment, quina relació hi
acaba havent entre el que es considera obligatori complir i el que realment es
fa a les aules? Com aplica cada mestra les noves tecnologies dins la dinàmica d’aula?
M’agrada molt la reflexió que fan Asorey i Gil (El
placer de usar las TIC en el aula de Infantil) quan comenten que actualment els
centres estan integrant les TIC a les aules d’educació infantil, la qual cosa
implica no només inversió de temps i esforç per part de les mestres, ja que han
de crear el material, sinó que també inclou una part de formació important.
Però realment tota aquesta feina
afavoreix que les TIC compleixin la seva finalitat motivadora i millorin
la qualitat de l’aprenentatge?
A mi em dóna la sensació que molts d’aquests canvis
s’estan aplicant per llei sense aturar-se en reflexió el perquè ens poden
servir, com els puc introduir de forma innovadorsa per a millorar la meva
pràctica educativa.
Com hem de complir amb la nostra tasca d’adequació
als canvis socials, a la de ajudar a adquirir les habilitats necessàries als
infants per a emprar les TIC i a més ajudar a adquirir la competència digital
als pares com a aliats que ens poden ajudar a desenvolupar l’ús racions de les
TIC per parts dels infants, quan realment ni els mestres tenen clar què i com
ho han de fer?
Per tant, es fa necessària primer la formació del
professorat, disposar dels recursos necessaris, de comptar amb el suport de l’equip
educatiu i de l’administració i, finalment i sobretot la creació d’un projecte
institucional, un projecte de centre així com una programació d’aula que tingui
clar quins objectius treballar quant a les TIC i amb els quals tothom s’hi vegi
implicat.
I una qüestió molt important que va abans que tot
això és la necessària col·laboració i cooperació entre tots els àmbits
destinats a l’educació. No pot ser que cadascú digui coses diferents i als
darrers que es tenen en compte és als mestres que són qui realment es troben
dins les aules. És una mica estrany que menys contacte té amb els infants és
qui posa les lleis, mentre que els que ens trobem més aprop no podem decidir
res, només la manera com complir els objectius marcats pels de dalt.
Un vídeo que hem vist recentment a l’assignatura de
família i escola ens parla d’aquest tema, de la necessitat d’ENGRANATGE pel bon funcionament del
sistema educatiu.
Us deix l’enllaç per si resulta d’interès:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada